آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟
سرخط خبرها

یک مقام دولتی: دریاچه ارومیه خشک نمی‌شود

  • کد خبر: ۱۷۸۶۳۰
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
یک مقام دولتی: دریاچه ارومیه خشک نمی‌شود
معاون محیط‌زیست دریایی: مرگ دریاچه ارومیه صحت ندارد و پس از تابستان سخت، جان تازه می‌گیرد

به گزارش شهرآرانیوز، عکس‌هایی که این روز‌ها از وضعیت دریاچه ارومیه منتشر می‌شود، نشان می‌دهد بخش زیادی از دریاچه خشک شده و مقدار کمی آب در بخش‌های عمیق‌تر آن باقی مانده است، ولی آمار‌ها نشان می‌دهد، دریاچه زنده است و امید‌ها برای زنده ماندنش هنوز وجود دارد. تبخیر در این تابستان بسیار شدید است و ممکن است شرایط دریاچه تا پاییز از این هم بدتر شود، اما از اواسط پاییز بارندگی‌ها مجدداً آغاز و تبخیر کاهش می‌یابد که در نتیجه دریاچه خشک نخواهد شد. این جملات امیدبخش را معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته و افزوده است: دریاچه ارومیه هنوز حدود ۹۶۰ میلیون مترمکعب آب داشته و این مقدار آب در ۴۰۸ کیلومتر از مساحت دریاچه وجود دارد؛ لذا این امید را داریم که دریاچه به شرایط خوب بازگردد.»

بارندگی حوضه آبخیز ارومیه افزایش می‌یابد

مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست: آبگیری دریاچه ارومیه در سال آبی جاری مجموعاً ۸۵۰ میلیون مترمکعب بود که حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب از سد کانی‌سیب و ۳۶۹ میلیون مترمکعب از سد‌های داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تامین شد. امسال گرمای شدیدی را تجربه می‌کنیم و افزایش شدید تبخیر باعث شده براساس آمار وزارت نیرو از ۱۰ خرداد تاکنون، تراز آب دریاچه ارومیه ۲۴ سانتیمتر کاهش یابد، اما مرگ دریاچه ارومیه صحت ندارد. با عبور از تابستان سخت، دریاچه ارومیه جان دوباره می‌گیرد و پیش‌بینی‌های بلندمدت اقلیمی تأکید دارند که بارندگی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه افزایش خواهد یافت.

دلایل خشکیدگی دریاچه ارومیه

افزایش سطح زیرکشت با روش‌های کشاورزی غیرپایدار، وخامت وضعیت دریاچه را شدید‌تر کرد. کشاورزی به‌صورت غرقابی‌ صورت می‌گیرد و طرح‌های آبیاری قطره‌ای و تجمیعی که از اصلی‌ترین برنامه‌های اولیه ستاد احیای دریاچه ارومیه است در مناطق محدود اجرایی  آن  به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، باید مدیریت منابع آب، اصلاح الگوی کشت و پلمب چاه‌های کشاورزی انجام شود.

امکان احیا وجود دارد؟

احیای دریاچه ارومیه به گفته کارشناسان، مشروط به تصویب به‌موقع بودجه، راه‌اندازی همزمان پروژه‌ها و همکاری مردم ‌است. اگر فازهای پروژه تونل انتقال آب زاب کامل شود و آب صرف توسعه اراضی نشود، اگر تصفیه‌‌خانه‌های 17شهر اطراف دریاچه راه‌اندازی و پساب شهر‌ها قابلیت انتقال به دریاچه داشته باشد، اگر روش‌های کشاورزی تغییر کند و کشاورزان سراغ چاه‌های غیرمجاز نروند امید است که حقابه ارومیه به 3.4میلیارد مترمکعب در سال برسد.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->